۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

بهترين روش براي برقراري انضباط، پرهيز از شرايطي است كه مشكلات انضباطي را به بار مي آورد. پيشنهادهاي زير در جلوگيري از وقوع مشكلات انضباطي در طول ساعت درس كلاس موثر خواهد بود.
۱. درس را با انگيزه و روحيه و شوروشوق شروع كنيد.
۲. قبل از شروع شرح دادن درس، توجه همه را معطوف كنيد.
۳. قبل از خوردن زنگ كلاس، تمام مطالب مورد نياز احتمالي را بر تخته سياه بنويسيد.
۴. تمام طرح درس ها و وسايل كمك آموزشي خود را آماده كنيد.
۵. به ياد داشته باشيد كه با چشم هاي خود ناظر كلاس باشيد . معلمان بايد بتوانند در تمام ساعت، دانش آموزان خود را زيرنظر داشته باشند.
۶. با تمام دانش آموزان صحبت كنيد و از آنها بخواهيد در تمام ساعت كلاس صحبت كنند. زمان جواب دادن درس، وقت مناسبي براي يك سري مكالمات خصوصي بين دانش آموزان و مدرس نيست.
۷. از دانش آموزاني كه علاقه خود را از دست مي دهند، مصرانه بخواهيد صحبت كنند.
۸. به احساس مسئوليت هاي كلاسي براي تمام پيشامدها تاكيد كنيد.
۹. تمام دانش آموزان را به تلاش در پاسخ دادن به سؤالات به طور آهسته (در ذهن خود) دعوت كنيد؛ چه آنها را صدا كنيد يا صدا نكنيد.
۱۰. به نوع ترتيب نشستن دانش آموزان توجه كنيد؛ دانش آموزاني كه اثر مخرب بر ديگران دارند، ممكن است به تغيير جا نياز داشته باشند.
۱۱. جدي و كارآمد باشيد.
۱۲. مواظب تُن صداي خود باشيد. با احساس بوده و بلند و واضح صحبت كنيد.
۱۳. در كلاس ايستاده و در سراسر كلاس حركت كنيد.
۱۴. در همان سرعت راه برويد.
۱۵. به ياد داشته باشيد كه نبض كلاس را احساس كنيد تا تغييراتي را كه حين پيشرفت كلاس رخ مي دهد، احساس كنيد. براي مثال اگر دانش آموزان واقعا به تمرين نياز ندارند، به صرف 10دقيقه وقت در هر فعاليت احتياجي نيست. در مواقع ديگر، مدرس نياز به 10دقيقه صرف وقت در برخي از تمرينات پيدا مي كند كه انتظار داشته است سريع تر انجام شود.
۱۶. تمام اعضاي كلاس را براي تمام آن فعاليتي كه در طول مدت صورت مي گيرد، پاسخگو بدانيد.
۱۷. قبل از اينكه دانش آموزان را براي پاسخگويي صدا كنيد، سؤال را طرح نماييد.
۱۸. دانش آموزان را به طور واضح و بدون ترتيب رديفي صدا كنيد.
۱۹. تنوع در فعاليت داشته باشيد.
۲۰. براي توضيحات انتزاعي مثال بزنيد.
۲۱. در حين انجام تمرينات بر روي تخته، دانش آموزان را در صندلي ها مشغول نگهداريد.
۲۲. پيشنهاد آخر اينكه موضوع را قبل از اينكه تدريس كنيد، خود درك كرده باشيد.
علاوه بر تمرين هاي مفيد ارائه شده در فهرست قبلي، مدرس بايد از اعمال زير پرهيز كند:
۱. گوشه و كنايه نزند.
۲. دانش آموزان را لوس بار نياورد.
۳. در معذرت خواهي اصرار نورزد.
۴. تهديد نكند.
۵. تكاليف مشكل و زياد ندهد.
۶. كل كلاس را براي بدرفتاري يك يا چند دانش آموز تنبيه نكند.
۷. دانش آموزان را از ترس، به التماس وادار نكند.
۸. با سؤالات بي ربط از هدف دور نشود.
۹. خود را به متن درس گره نزند.
۱۰. بيش از حد توان دانش آموزان لغت به كار نبرد و در حد مخزن واژگان آنها صحبت كند.
۱۱. خيلي تند و با عصبانيت صحبت نكند.
اگر مشكلات انضباطي به وجود آيد، مدرس بايد ابتدا از خودش سؤال كند، آيا تدريس او به آن اندازه اي كه او مي خواهد، جلب توجه مي كند. دوم، او بايد تلاش كند تا علت به وجودآمدن مشكلات يادگيري را كشف كند. شايد اداره بد كلاس، كلا به خود كلاس ارتباط نداشته باشد؛ وضعيت اجتماعي و اقتصادي، سلامت بدني و رشد، توانايي ذهني، مشكلات خانه، شرايط اجتماعي، تاثير گروهي، ثبات عاطفي و غيره تماما بر اداره كلاس اثر مي گذارد.
منبع:Developig Second- Language

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر